Még egy kört mindenkinek

Még egy kört mindenkinek

Négy kiégett és/vagy életközepi válsággal küzdő középiskolai tanár úgy dönt, hogy élesben letesztelnek egy pszichológiai elméletet, miszerint egy enyhe spicces állapot szükséges ahhoz, hogy jobban boldoguljunk az élet minden frontján. A kísérlet spontán módosítása nem várt fordulatot hoz. Thomas Vinterbergnek a 2020-as Cannes-i Filmfesztiválra időzített drámája a komoly téma ellenére könnyen fogyasztható, és nagyon szerethető. SPOILERMENTES élménybeszámoló.

Vinterberg, a Dogma 95 avantgárd filmes mozgalom társalapítója legutóbb 2012-ben osztott főszerepet Mads Mikkelsenre (A vadászat c. filmben), és érdekes módon akkor is krízishelyzetbe került pedagógust alakított (bár ott óvodai asszisztensként, itt pedig középiskolai tanárként láthatjuk), de itt most Martinnak egészen más problémákkal kell megküzdenie, mint ott Lucasnak.

Négy, látszólag rendezett családi és egzisztenciális körülmények között élő tanár elhatározza, hogy átültetnek a gyakorlatba egy norvég elméleti pszichológiai tézist, és letesztelik: vajon valóban javulhat-e az életminőségük, ha kontrollált módon folyamatosan fenntartanak egy nagyon alacsony véralkoholszintet. A kísérlet mind a négy tanárnak kapóra jön, hiszen a kiüresedett házasságtól a középkorú egyedülállóságon át a papucsférj-létig mindegyikük megrekedt egy problémában, ráadásul a tanári hivatásban sem találják már meg igazán azt a kiteljesedést, ami miatt ezt a pályát választották.

Mads Mikkelsen a Még egy kört mindenkinek c. filmben

A kísérlet eleinte annyira jó eredményeket hoz, hogy a józanul töltött hétvégéken is érezteti hatását, miközben a kísérletező tanárok környezetében senki sem sejti, mi lehet a háttérben. Hőseink azonban a kezdeti sikereken felbuzdulva vérszemet kapnak, szigorúan „tudományos” alapon emelni kezdik az alkoholszintet, és bár naplót is vezetnek az eredményekről, már rég nem az eredeti elmélet bizonyítása a cél.

Ezen a ponton akár egy vígjátékba is átcsaphatna a történet, de mivel tudjuk, hogy ki ül a rendezői székben, ennyire olcsó poént nem kapunk. Finom humorral, kisebb és komolyabb egyéni drámákkal operálva, a didaktikusságot messzire elkerülve mutatja meg, milyen vékony (és pontosan hol van) a határ, mennyire könnyen kicsúszhat az ember kezéből az irányítás, és hogy az alkoholban a gátlások ugyan feloldódnak, de a problémák korántsem tűnnek el tőle.

Mads Mikkelsen és Maria Bonnevie a Még egy kört mindenkinek c. filmben

Egyszerű, esendő emberek küzdelmei, örömei, kisebb-nagyobb sikerei bontakoznak ki, miközben elképesztő természetességgel érint a film meglehetősen tabutémának (de minimum megosztónak) számító kérdéseket is. Egy ilyen tematikájú drámában kikerülhetetlenek a múlt és a jelen ismert történelmi, politikai, irodalmi alakjainak alkoholfogyasztási szokásai: Hemingway-től Churchillig sorakoznak a kreativitást és hatékonyságot ivászattal megtámogató ürügyek (ha nekik bevált, miért ne válhatna be hőseinknek), de egy kis dokubetét erejéig korunk politikusainak jól ismert, nyilvános, illuminált pillanatai is megjelennek.

Ami a filmes eszközöket illeti, nagyon szép, hiteles, természetes alakításokat láthatunk nem csak Mikkelsentől, de a három másik tanárt alakító színésztől is, gyönyörű közeli képekkel, megindító, de nem hatásvadász zenei betétekkel (amiket Vinterberg a Dogma szabályaihoz nagyon hasonló módon szőtt bele a történetfolyamba, és ami újra emlékeztetett arra, mennyire gyönyörű is Schubert F-moll Fantáziája). Bár komoly a téma, és kisebb-nagyobb tragédiák is megjelennek, a film mégis végig egészségesen egyensúlyozik a sorsdrámák és a felhőtlen, szinte súlytalanul lebegő életigenlés között (Martin örömtánca a film végén lenyűgözően ellenpontozza az azt megelőző, súlyos tragédiát). Az alkotás 2021-ben meggyőzte az Amerikai Filmakadémiát is, és odaítélték neki a legjobb idegen nyelvű filmnek járó Oscar-díjat.

Még egy kört mindenkinek nem egy antialkholizmusra buzdító, sarkos következtetésekre jutó dráma, nem szájbarágós, didaktikus példázat, de a végén mégis eszembe jutott a figyelmeztetés, amit a veszélyes kísérletek bemutatása előtt szokás elmondani:

Senki ne próbálja ki otthon!


Még egy kört mindenkinek (Druk)
dán dráma, 115 perc, 2020
PG: 16

rendező: Thomas Vinterberg
forgatókönyv: Thomas Vinterberg, Tobias Lindholm
zene: Janus Billeskov Jansen
operatőr: Sturla B. Grovlen
vágó: Janus Billeskov Jansen, Anne Osterud

főszereplők:
Mads Mikkelsen
Thomas Bo Larsen
Magnus Millang
Lars Ranthe
Maria Bonnevie

Kommentek

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük