Tetris

Tetris

Henk Rogers játékfejlesztő és üzletember összefog a Tetris orosz feltalálójával, Alekszej Pazsitnovval, hogy sarkukban a KGB-vel, az orosz állami hatóságokkal és a kapzsi, nyugati versenytársakkal, mindenüket kockára téve világszerte elterjesszék a Tetrist, és ezzel összehozzák életük nagy üzletét. Hogyan jutott el a világ egyik legismertebb számítógépes játéka Moszkvából Magyarország közvetítésével a Nintendo GameBoy-ra, és minden létező játékplatformra? KÖZEPESEN SPOILERES élménybeszámoló.

Kizárt dolog, hogy aki a 80-as években, vagy azután nőtt fel, ne találkozott volna a számítógépes/kézikonzol játékok egyik legnépszerűbb, a mai napig függőséget okozó darabjával, ami a Pac-Man-nél is nagyobb utat járt be, és jár be mind a mai napig. Azt viszont talán kevesebben tudják, hogy honnan származik, és hogyan került a Nintendo GameBoy konzoljára, majd azon is túlra a Tetris. Nekik készült ez a film, és persze mindenkinek, aki szereti a hidegháborús korszakban játszódó izgalmas kémsztorikat, vagy érdekli a retrójátékok eredete, és nem zavarja, ha a valóságot pont annyi fikcióval és túlzással fűszerezik egy filmben, amennyitől az még nem válik teljesen nevetségessé.

Taron Egerton, Sofya Lebedeva és Nikita Efremov a Tetris c. filmben

A Tetris valós története nem sokban tér el a Jon S. Baird filmjében látható, erősen dramatizált változatnál. 1984-ben, amikor a Szovjetuniót összetartó ideológiai falakon már elég sok repedés keletkezett, és a hidegháború is az utolsókat rúgta, Alekszej Pazsitnov (Nikita Efremov) orosz matematikus az aktuális kutatása “melléktermékeként” elkészítette a Tetris nevű, személyi számítógépen futó játékot. A pentominó néven ismert kirakós alapjaira épített logikai játék neve a görög tetra (négy) és a tenisz szavak összevonásából született, mivel a játék négyelemű alakzatokból áll, és a fejlesztő szeretett teniszezni (az egyes játékelemek folyamatos leesése is hasonló lehet a teniszlabda földre hullásához). Az eleinte csak az orosz intézetekben, kezdetleges, orosz számítógépeken futó játékot Pazsitnov kollégái később IBM PC-re adaptálták, színes grafikát és hangot is adtak neki, és ez a formája már Szovjetunió-szerte futótűzként terjedt. Külföldi terjesztése teljesen szembement volna a szocialista rendszer alapelveivel, ám a szovjet szofverek export-import tevékenységét is felügyelő, ELORG nevű állami vállalat pajzsán lévő réseket kihasználva egy kópia előbb Stein Róbert (Toby Jones) révén Magyarországra, majd rajtunk keresztül Nyugat-Európába, az Egyesült Államokba, és természetesen Japánba is eljutott.

Nikita Efremov a Tetris c. filmben

Az alapvetően ipari csempészet útján kikerült játék terjesztésének egy pontján túl már nem lehetett tovább kerülgetni a szerzői jogi kérdéseket, de mivel a játék addigra már legalább három különböző forrásból terjedt, és egymásnak is ellentmondó, erősen megkérdőjelezhető szerződések alapján folyt a terjesztés, óriási jogi kavalkád keletkezett körülötte. Ebben a felfordulásban Mihail Gorbacsovhoz (Matthew Marsh) köthető érdekeltségek éppúgy előkerültek, mint a szovjet titkosszolgálat, vagyis a KGB, miközben a játék megalkotójának, Pazsitnovnak szinte beleszólása sem volt az események alakulásába. A hosszadalmas és rendkívül szövevényes procedúra végén tisztázódtak a feltételek, Pazsitnov az Egyesült Államokba költözött, ahol a történet másik fontos szereplőjével, a játék legális terjesztéséért harcoló Henk Rogers-szel (Taron Egerton) közösen 1996-ban megalapította a Tetris Company-t, amely azóta is világszinten kézben tartja a játék szerzői jogait. Érdekes adalék, hogy Pazsitnov, akit érthető módon lenyűgözött a nyugati világban tapasztalható szabadság, 1996. és 2005. között a Microsoftnál is dolgozott. A valós történet részleteiről ebben a nagyon alapos cikkben olvashat többet az, akit érdekel a tényleges történelmi háttér.

Taron Egerton és Nikita Efremov a Tetris c. filmben

Ami a filmes megvalósítást illeti, alapvetően nem lehet okunk panaszra. Egy végig pörgős, nagyon jó ritmusban vágott, izgalmas, a jogi hercehurcát érdekfeszítő eseménysorként bemutató kémhistóriát láthatunk, amely egyetlen másodpercre sem engedi szabadon kószálni a néző figyelmét. Az Apple TV Plus-nál megszokott magas színvonalú gyártási minőséget kreatív formai megoldásokkal ötvözték: A történet egyes fejezeteit a konzoljátékokon látható játékszinteknek feleltették meg, annak minden vizuális megoldásával együtt. A korszak számítógépes játékainak grafikai stíluselemeit varratmentesen és nagyon élvezetesen húzták be a jelenetek közötti tranziensektől kezdve egészen az autós üldözések valós pillanatainak játékszíntérré alakításáig. A stílusos eredeti filmzenét ízlésesen és mértékkel fűszerezték a kezdetleges, nyolcbites játékhangokkal, a betétzenéknél pedig nem csupán véletlenszerűen válogattak a nyolcvanas évek máig ismert és játszott megaslágereiből, hanem valódi kontextusba helyezték a kiválasztott dalokat.

Nikita Efremov és Taron Egerton a Tetris c. filmben

A szovjet világ sötétségét és nyomorát bemutató (egyébként Skóciában forgatott) részek sajnos eléggé didaktikusak, már-már karikatúraszerűen eltúlzottak lettek, és sokkal inkább emlékeztettek az 50-es évek hangulatára, semmint a nyolcvanas évekre. Ugyanakkor ezt a filmes túlkapást ellensúlyozta, hogy igyekeztek mind a nyugati világ fényességét, mind a keleti blokk embertelenségét olyan “rendszeridegen” jellemrajzokkal ellenpontozni, amelyek egy kicsit a hihetőbb realitás felé húzták vissza ezt az utópia kontra disztópia jellegű, végletesen leegyszerűsítő koncepciót. Ha szem előtt tartjuk, hogy nem egy dokumentumfilmet, hanem egy izgalmas dráma-thriller kombót nézünk, amit ráadásul nagyon kreatívan és stílusosan fűszereztek játékelemekkel, akkor nem lehet panaszunk. A Tetris rendkívül szórakoztató, lebilincselő módon mutat be nekünk egy olyan háttérsztorit, amiről valószínűleg nagyon kevesen hallottunk. Aki színvonalas szórakozásra vágyik, és nem zavarják a fikciós műfajra jellemző túlzások, az vágjon bele bátran, nem fog csalódni. Ha pedig a film megnézése után kedvünk támad elolvasni a valódi háttértörténetet is, megértjük, miért gondolták úgy az alkotók, hogy ez a sztori mindenképpen képernyőre kívánkozik.


További információk a filmről a Mafab.hu adatlapján ITT olvashatók.

Kövesd a Filmtro blogot a közösségi médiában is:
Facebook
Instagram
mastodon

Tetris
amerikai-angol történelmi dráma-thriller, 118 perc, 2023
PG: 16

rendező: Jon S. Baird
forgatókönyv: Noah Pink
zene: Lorne Balfe
operatőr: Alwin H. Küchler
vágó: Colin Goudie, Ben Mills, Martin Walsh

főszereplők:
Taron Egerton
Nikita Efremov
Ayane Nagabuchi
Kanon Narumi
Toby Jones
Oleg Stefan
Roger Allam
Anthony Boyle
Togo Igawa
Igor Grabuzov
Sofya Lebedeva
Matthew Marsh