A siló

A siló

Egy ismeretlen, globális katasztrófa túlélői egy hatalmas, föld alatti silóban élnek, amelyről senki nem tudja, hogy mikor és miért épült, de mindenki hisz benne, hogy megvédi őket a kinti világ halálosan mérgező fenyegetéseitől. Majdnem mindenki. Amikor a karbantartó technikusból seriffé kinevezett főszereplő gyanús halálesetek után kezd nyomozni, a silót üzemeltető hatóságok összevonják a szemöldöküket, és mindent elkövetnek, nehogy kiderüljön a súlyos titok. SPOILERMENTES élménybeszámoló.

Ha azt mondom, hogy itt egy újabb disztópikus science fiction dráma, sokan azonnal a fejüket fogják, és megkérdezik, hogy hány bőrt lehet még erről a témakörről lehúzni. Ha viszont úgy indítok, hogy egy olyan lebilincselő regénysorozat első néhány kötetének tévés adaptációját láttam, amilyenek utoljára a Galaktika magazinban szippantottak be engem kiskamaszként, már egészen más lesz a helyzet. Márpedig itt pontosan erről van szó: A Hugh Howey könyveiből adaptált tíz részes sorozat a klasszikus science fiction magával ragadó és elvarázsoló univerzumába visz el, ahol a világvége-hangulatot nem fokozzák zombikkal és tinidrámákkal, és nem távoli galaxisokban járunk, hanem valami sokkal egyedibb és megfoghatóbb vár ránk. A történet ugyanis mindvégig egy hatalmas, föld alatti silóban játszódik, ahol egy nagyjából tízezer főt számláló emberközösség éli a hétköznapjait.

Harriet Walter A siló c. sorozatban

Azt nem lehet tudni, hogy mitől vált lakhatatlan, mérgező pusztasággá a Föld, vagy hogy hova tűnt a többi ember, az viszont már a történet legelején kiderül, hogy ez egy olyan szigorúan őrzött titok, amelynek a puszta firtatása is jogellenes cselekedet. A vertikálisan felépített, teljesen önellátó siló lakóinak nem csak emlékei nincsenek a múltról, de a régi, kinti világ emléktárgyaiból is csak nagyon keveset, és nagyon szigorú szabályok szerint tarthatnak maguknál. Senki nem tudja, hogy mikor, és pontosan miért épült a siló, vagy hogy mi várhat az emberekre odakint. Aki pedig csak megemlíti, hogy mégis szeretne kimenni a silóból, arra a legsúlyosabb büntetés vár: egy űrhajós szkafanderhez hasonló védőruhába öltöztetik, és örökre száműzik a menhelyként üzemelő létesítményből. A silót ugyanis el lehet hagyni, de vissza soha többé nem jöhet senki. Sőt! Valójában a kinti világban alig néhány percig tudnak létezni, mielőtt összeesnek és meghalnak. A száműzetést, mint egyfajta modernkori nyilvános kivégzést mindenki végignézheti egy óriási, ablakszerű monitoron, amelyen át napi 24 órában láthatja bárki a kinti világ mozdulatlan, élettelen, sivár pusztaságát.

Tim Robbins A siló c. sorozatban

Az egyébként békésnek tűnő, mesterséges közegben a problémák akkor kezdődnek, amikor megmagyarázhatatlan halálesetek történnek, majd előbb a seriff felesége, később pedig maga a seriff is kinyilatkoztatja, hogy ki szeretne menni, ezért száműzik őket. A korábbi szigorú rend pedig végképp megtörni látszik, amikor az elítélt seriff utolsó kívánságában utódjaként a karbantartó részleg egyik tehetséges technikusát, Juliette Nichols-t (Rebecca Ferguson) nevezi meg. Juliette az új pozíciójában első kézből kezdhet el nyomozni az egyik nagyon gyanús haláleset ügyében, ám ezt a szaglászást a siló törvényhozó testülete és polgármestere sem nézi jó szemmel. A Nichols seriff és a hatóságok közötti feszültség fokozatosan elmélyül, ahogy a nő egyre mélyebbre nyúl egy darázsfészekbe, és egyre több olyan titok nyitját kezdi feszegetni, amelyeket a siló szigorú helytartói mindennél jobban őriznek.

Rebecca Ferguson A siló c. sorozatban

Az események előrehaladtával Juliette-ben egyre erősödik a meggyőződés, hogy a siló gazdái mindenkinek hazudnak a kinti világgal kapcsolatban. Nyomozása közben megismerhetjük a nő múltjában meghúzódó családi tragédiát is, amely lassanként szintén összekapcsolódik a silóban gondosan takargatott titokkal. Mindeközben meglepően ismerős társadalmi-politikai helyzetkép rajzolódik ki előttünk: az emberi kíváncsiság, tudásvágy és a bezártság fojtogató érzése áll szemben egy titkolózással operáló, korrupt és elnyomó hatalmi rendszerrel. A siló épületének vertikális elrendezése szimbolikusan és szó szerint is reprezentálja a társadalmi hierarchiát, ahol még a legmagasabb szinten lakó, leginkább privilegizált csoportok sem lehetnek teljesen szabadok, hiszen egy nagyon is zárt rendszerben élnek. A demokratikus rend látszata mögött valójában megfigyelt és a legapróbb részletekig kontroll alatt tartott emberek vannak, akik annyira hozzászoktak már a fogvatartott léthez, hogy többségüknek eszébe sem jutna kiszabadulni ebből a fullasztó, technokratikus rendszerből.

Common A siló c. sorozatban

A sorozat egyrészt kiváló társadalomrajzzal és egyéni karakterfejlődéssel keretezve tartja fogva a nézőt a folyamatosan emelt belső feszültség és az izgalmas fordulatok révén. Másrészt mindezt a legapróbb részletekig finoman kidolgozott, szemet gyönyörködtető, retrográd, kissé steampunk jellegű vizualitással tálalja nekünk. Egyszerre klausztrofób és mégis gyönyörű ez a világ, a különös hangulat megteremtéséhez pedig nagyban hozzájárul az izlandi Atli Örvarsson baljós tónusú, grandiózus hangzású eredeti filmzenéje. A sorozatot természetesen a sokoldalú Rebecca Ferguson nagyszerű, szépen rétegzett játéka viszi a hátán, de mind a további főszereplők, mind pedig a kisebb karakterekben megjelenő színészek munkája pontos, hiteles, sehol sem túljátszott. A sztori ritmusa tökéletes, az epizódok pedig kíméletlenül ügyes cliffhangerekkel zárulnak, így aki (hozzám hasonlóan) valós időben nézte végig a sorozatot (ami most már természetesen egyben is ledarálható), az átélhette a régimódi, hétről-hétre izgulós sorozatélményt is.

Iain Glen A siló c. sorozatban

Ha a fentiekből eddig nem derült volna ki, akkor összegzésként mindenképp szeretném kiemelni, hogy A siló nem csupán a posztapokaliptikus thriller és sci-fi műfajának kedvelőihez szól. A felszínen ugyan egy fiktív katasztrófa utáni futurisztikus világban játszódnak az események, ugyanakkor a társadalmi-politikai viszonyok, az emberi történetek nagyon is élethűen reprezentálják napjaink világát. Mindezt nem felszínes, kétdimenziós, hanem sokrétű karakterekkel és egyéni sorsokkal tárják elénk egy feszes ritmusú, de gondolkodásra is bőven teret adó, lebilincselően izgalmas történetfolyamban. Az első évad 10 epizódja ugyan nem fedi le a teljes regényfolyamot (így az egész évad is egy érdekes cliffhangerrel zárul), azonban az Apple TV+ a sorozat eddigi nagy sikerére való tekintettel máris berendelte a második évadot.


További információk a sorozatról a Mafab.hu adatlapján ITT olvashatók.

Kövesd a Filmtro blogot a közösségi médiában is:
Facebook
Instagram
mastodon

A siló (Silo)
amerikai sci-fi drámasorozat, 10X50 perc, 2023
PG: 14

rendező: Adam Bernstein, Morten Tyldum, Bert & Bertie, David Semel
forgatókönyv: Hugh Howey regényei alapján Lekethia Dalcoe, Jeffery Wang, Graham Yost, Jessica Blaire, Ingrid Escajeda, Remi Aubuchon, Aric Avelino, Fred Golan, Cassie Pappas
zene: Atli Örvarsson
operatőr: Mark Patten, David Luther, Laurie Rose
vágó: Hazel Baillie, Jean Crupper, Christian Sandino-Taylor, Keith Henderson

főszereplők:
Rebecca Ferguson
Common
Tim Robbins
Harriet Walter
Chinaza Uche
Iain Glen
Ferdinand Kingsley
David Oyelowo
Ferdinand Kingsley
Chipo Chung
Remmie Milner
Caitlin Zoz
Will Patton
Shane McRae
Geraldine James
Tanya Moodie