Érdekvédelmi terület

Érdekvédelmi terület

Jonathan Glazer nagy hatású, egyedi nézőpontú holokauszt-filmje, ami úgy tud megrázó lenni, hogy egyetlen erőszakos képsort sem mutat. Cselekményleírást is tartalmazó élménybeszámoló.

Erről a filmről eredetileg nem szerettem volna írni, mert spoilerezés nélkül lehetetlen mesélni róla. Ugyanakkor mind a tartalom és az üzenet fontossága, mind pedig a kreatív megvalósítás filmtörténeti egyedisége és hatásossága miatt nem tudok csöndben maradni. Igyekszem persze nem túl sok részletet elmondani, de aki még nem látta, és teljes egészében újként szeretné befogadni ezt a nem mindennapi alkotást, az a következő bekezdéstől ne olvasson tovább. Annyit viszont elöljáróban még nekik is fontos megjegyeznem, hogy bár a látványvilág semmilyen felkavarót nem tartalmaz, lelkileg mégis érdemes felkészülni egy megrázó élményre.

Sandra Hüller az Érdekvédelmi terület c. filmben

Jonathan Glazer történelmi drámájának rendhagyóságára már akkor számít az ember, amikor megtudja, hogy a filmet a jellemzően egyedi látásmódú, a filmes konvenciókat sokszor felrúgó A24 produkciós vállalat égisze alatt forgatták. A téma a holokauszt, azon belül is konkrétan az auschwitzi koncentrációs tábor. De mielőtt legyintenénk, hogy ezt a témát már annyiféle módon feldolgozták, hogy semmi újat nem lehet mutatni, ki kell emelni, hogy Glazer ezúttal nem az áldozatok, hanem az elkövetők oldaláról közelítette meg a történetet. Egészen pontosan Rudolf Höss (Christian Friedel) – aki 1940 és 1943 között volt a tábor parancsnoka – és családja életét, hétköznapjait követhetjük végig egy egészen egyedi nézőpontból.

Történelmi tény, hogy Rudolf Höss alezredes éveken át a haláltábor közvetlen szomszédságában, egy betonfallal és szögesdróttal elválasztott telken épült családi házban élt feleségével, öt gyermekével és számos lengyel szolgálójával együtt. Olyan közel voltak a lágerhez, hogy a fal túloldaláról éjjel-nappal átszűrődött a krematóriumok nyomasztó morajlása, a tisztek üvöltözése, a rabok jajveszékelése, a puskák ropogása, a ház paradicsomi szépségű kertjének levegője pedig gyakran megtelt az érkező vonatok és az égetőművek füstjével. A film egyik kreatív művészi eszköze, hogy akárcsak a Höss-család tagjai és vendégei, a nézők sem láthatnak semmit a táborban zajló borzalmas eseményekből, hiszen mindent eltakar a magas fal. Egyetlen snitt, egyetlen másodperc erejéig sem kapunk bepillantást a szörnyűségekbe, ugyanakkor az elejétől a végéig, szinte megszakítás nélkül hallhatjuk a túloldalról átszűrődő, vérfagyasztó hangokat: a huszonnégy órán át működő ipari halálgyár összes hangját. Háttérzene konkrétan nincs, csak a bevezető képsorok előtt, a vége főcím alatt, és egy-két jelenetelválasztó közjáték során hallhatjuk Mica Levi torzított emberi hangokból, sikoltásokból és háttérzajból szerkesztett, disszonáns, rendkívül nyugtalanító kompozícióit.

Christian Friedel az Érdekvédelmi terület c. filmben

A kontrasztot mégis az fokozza leginkább, hogy a család mindeközben úgy éli életét, mintha fogalmuk sem lenne arról, hogy tőlük alig pár száz méterre a világtörténelem egyik legintenzívebb genocídiuma zajlik. Rudolf Höss felesége, Hedwig (Sandra Hüller) a pompásan virágzó kerttel dicsekszik a látogatóba érkező édesanyjának, aki hüledezve örvend annak, milyen szép és gazdag világ veszi körül a lányát. Az idilli hátsó kertben egy hatalmas üvegház melletti medencében gyerekek pancsolnak vidáman, a felnőttek mosolyogva és elégedetten élvezik a kerti partit, miközben a kerítés vonala fölött elkúszik a kivégzésre váró zsidókat szállító egyik vonat füstje. Mindenki önfeledt boldogságban és nyugalomban élvezi a pompás délutánokat, a néző pedig egyre erősebben szorong, ahogy az idilli látványvilág és a halálgyár hangjai szétfeszítik a józan ész kontraszttűrő határait.

Pillanatkép az Érdekvédelmi terület c. filmből

Amikor pedig azt gondoljuk, hogy a történelmi múlt legsötétebb fejezetei ennél már nem lehetnek szürreálisabbak, megérkezik egy csapat SS-tiszt, és bemutatják Höss alezredesnek a továbbfejlesztett krematórium tervrajzát. Úgy beszélnek a hatékonyságnövelésről, mintha nem is ártatlan emberek százezreit és millióit gyilkoló, és a maradványaikat eltüntető gépekről lenne szó, hanem egy acélmű gyártósoráról. Este pedig a munkától megfáradt Rudolf mesét olvas a legkisebb gyermekeinek. A Jancsi és Juliskát. Azt a részt, amikor a gyerekek elégetik a kemencében a gonosz boszorkát. Szükség is van az altatásra, hiszen éjszaka sincs nyugalom. A szobák elsötétített ablakain is beszűrődik a krematórium kéményéből feltörő, vöröslő lángok fénye, a csendet pedig az ilyenkor sem csillapodó, mélyen morajló zajok törik meg.

A film másik kreatív innovációja, hogy nagyon kevés mozgó kamerát alkalmaz. A legtöbb jelenetet egyszerre több, statikusan rögzített, fix fókuszú, sok esetben rejtett (!!!) kamerával vették fel, ezzel is fokozva a képi világ valóságshow-szerű, hétköznapi jellegét. Az éles képeken, pasztellszerű színtónusban megelevenedő történések egyáltalán nem filmszerű, sokkal inkább dokumentarista, valósághű hatást keltenek, ami még tovább erősíti a nézőben a feszültséget. A realisztikusságért minden elképzelhetőt megtettek az alkotók: az egész forgatási helyszínt a házzal együtt pontosan ott építették fel, ahol az eredetileg is volt, a korabeli fotók, dokumentumok, az Auschwitz múzeum adatai, és a még élő szemtanúk elmondásai alapján. Mind a díszletek, kosztümök, mind pedig a szereplők megjelenése a lehető legtökéletesebben megfelel a kordokumentumoknak.

Christian Friedel az Érdekvédelmi terület c. filmben

A filmben gyakorlatilag alig történik valami. A Rudolf Höss áthelyezése miatt támadt kisebb nézeteltérésen kívül semmilyen érdemleges cselekményt nem láthatunk. Akár egy átlagos család mindennapjai is lehetnének egy nagyon unalmas valóságshow-ban, ha nem tudnánk és nem hallanánk, hogy mi zajlik a fal túloldalán. Nem rögzít a kamera egyetlen komolyabb érzelmet sem, sőt: valójában közel sem megy a szereplőkhöz, sokszor még a hangjukat is csak távolról hallhatjuk, például amikor egy tóparti pikniken pihennek. A rendező ezzel a távolságtartással növeli a szenvtelenség érzetét, a fájdalmas hangi és nyugodt képi világ súlyos kontrasztjával pedig gondolkodásra készteti a nézőt. És bizony mindannyiunk fejében végig ott kavarognak a nyugtalanító kérdések: Hogyan lehetnek ezek az emberek ennyire szenvtelenek? Miért nem kapják fel a fejüket a segélykiáltásokra? Miért nem zavarja őket a halálgyár füstje? Miért nem gondolkodnak el egyetlen pillanatra sem azon, hogy a virágoskertjük talaját ártatlan emberek ezreinek hamvaival teszi a kertész termékennyé? Hogyan tudnak a kivégzett zsidó emberek egykori ruháiban járni-kelni, az ő holmijaikat sajátjukként használni?

Pillanatkép az Érdekvédelmi terület c. filmből

Minél többet gondolkodunk ezeken a kérdéseken, annál félelmetesebben ébred fel bennünk a felismerés és a párhuzam a jelenkorral. Hiszen ha nem is a telkünk végében, de a szomszédos országban évek óta súlyos emberáldozatokkal járó háború dúl, és már oda sem figyelünk. Minden áldott nap hallunk tragikus híreket a különböző médiumokban, sőt: talán naponta megyünk el kilátástalan állapotba sodródott emberek mellett az utcán anélkül, hogy foglalkoznánk velük, vagy kizökkentenének bennünket a hétköznapi teendőinkből. Ugyanúgy nem kapjuk fel a fejünket vacsorakészítés közben a hírekben szereplő borzalmas tragédiákra, ahogyan Hedwig Hösst sem zavarta háztartási teendőiben, amikor épp lelőttek egy-egy embert a fogolytábor falai mögött. Vajon biológiailag vagyunk úgy kódolva, hogy ha kellő fokozatossággal és elég hosszú ideig tesznek ki minket morálisan elfogadhatatlan szörnyűségek látványának/hangjainak, akkor egy idő után érzéketlenné válunk irántuk? Velünk született megküzdési és túlélési stratégiáról van szó, vagy a civilizált társadalmunk komoly morális problémájáról? Tehetnénk-e a minket körülvevő szörnyűségek ellen, vagy eleve kudarcra ítélt vállalkozás lenne, és különben sem kérdőjelezheti meg senki ha a saját túlélésünk és nyugalmunk érdekében egyszerűen elfordítjuk a fejünket?

Pillanatkép az Érdekvédelmi terület c. filmből

Jonathan Glazer megrendítő alkotásának szándékoltan fő célja, hogy ilyen, és ehhez hasonló kérdéseket indukáljon, vitákat indítson el. A fent részletezett kreatív eszközök mellett a lezárás is tartogat egy rendkívül meglepő, erőszakmentes, mégis sokkoló hatású filmes megoldást, ami ugyanezt a célt erősíti. A náci népirtás politikai és katonai felelőseit – köztük Rudolf Hösst is – megbüntették. A mai napig el nem évülő, emberiség elleni bűncselekményként tartják számon a több mint hatmillió ártatlan ember szenvedését és halálát okozó borzalmas rémtetteket. Ez a film nem elsősorban ezekről a bűnökről, nem ezekről a bűnösökről szól. Még csak nem is a velük kollaboráló egyházakról, vagy egyéb szervezetekről. És bár megjelenik a filmben, de még csak az áldozatokat akár a saját életük árán is segíteni próbáló civilek sincsenek itt most középpontban. Ezeket az aspektusokat ugyanis sokan, sokféleképp feldolgozták már (bár kétségtelen, hogy nem lehet elégszer emléket állítani az áldozatoknak és a hősöknek). Glazer filmje sokkal inkább azokról szól, akik a történések árnyékában éltek. Az események passzív, tehetetlen, vagy épp haszonélvező, de mindenképpen szenvtelen szemlélőiről. Nem ítélkezik, de minden lehetséges filmművészeti eszközzel határozottan rámutat a jelenkorral való párhuzamra. Ebben a tekintetben egyedi, és nagyon fontos alkotás, ami mély nyomot hagy a nézőben, és remélhetőleg sokáig fogunk még beszélni róla, mert az aktualitása sajnos nyolcvan év távlatából sem kopott meg.


További információk a filmről a Mafab.hu adatlapján ITT olvashatók.

Kövesd a Filmtro blogot a közösségi médiában is:
Facebook
Instagram
mastodon

Érdekvédelmi terület (The Zone of Interest)
amerikai-angol-lengyel történelmi dráma, 105 perc, 2023
PG: 16

rendező: Jonathan Glazer
forgatókönyv: Martin Amis regénye alapján Jonathan Glazer
zene: Mica Levi
operatőr: Lukasz Zal
vágó: Paul Watts

főszereplők:
Christian Friedel
Sandra Hüller
Johann Karthaus
Luis Noah Witte
Nele Ahrensmeier
Lilli Falk
Anastazja Drobniak
Cecylia Pekala
Kalman Wilson
Julia Babiarz
Stephanie Petrowitz
Martyna Poznanski
Zuzana Kobiela
Benjamin Utzerath