Kedves Edward

Kedves Edward

Edward az egyedüli túlélője egy repülőgép-balesetnek, amelyben szüleit és bátyját is elveszíti. A katasztrófa áldozatainak hozzátartozóival együtt lehetetlen küldetést kell teljesítenie: új életet kezdeni egy számára ismeretlen helyzetben, és megbékélni a visszafordíthatatlan veszteséggel. Trauma- és gyászfeldolgozás, egy 12 éves fiú szemszögéből. SPOILERMENTES élménybeszámoló.

Ann Napolitano azonos című (Magyarországon Ezüst madarak címmel megjelent), 2020-as bestselleréből készített az Apple Studios egy tízrészes drámasorozatot, amelynek főszereplője egy repülőgép-szerencsétlenség egyetlen túlélője, Edward (Colin O’Brien). A 12 éves fiú a szüleivel és bátyjával utazott volna New York-ból Los Angeles-be, de a repülőgép egy óriási viharba került és lezuhant. A kisfiú csodával határos módon, súlyos, de nem életveszélyes sérülésekkel megúszta a balesetet, amelyben a gép összes utasa és a személyzet is meghalt. A fizikai sérülései gyorsan begyógyulnak, de a lelki trauma és a gyász feldolgozása áthatolhatatlan betonfalként emelkedik srác elé, aki egyébként is érzékeny, sőt: ahogy a visszatekintő jelenetekből kiderül, Aspergerhez hasonló jegyekkel élt egészen kisgyerekkora óta.

Eva Ariel Binder és Colin O’Brien a Kedves Edward c. sorozatban

A már többször felhasznált drámai alaphelyzetből a sorozat teljesen egyedi hangvétellel hozza ki a lehető legtöbbet. Habár a történet Edward múltja és jelene körül forog, már az első részben egy sor másik, a szerencsétlenségben életét vesztett emberrel valamilyen szoros kapcsolatban lévő szereplőt ismerünk meg. A sztori kibontakozása közben ezek a karakterek sokféle ponton találkoznak, és befolyásolják egymás sorsát. A fő találkozási pont az a gyászfeldolgozó terápiás csoport, ahová Edward édesanyjának nővére, Lacey (Taylor Schilling) is jár. Az itt kialakult ismeretségekből barátságok, szerelmek, és bonyolultabb kapcsolódások jönnek létre, miközben mindannyian ugyanazt a célt próbálják elérni: feldolgozni a hirtelen veszteséget és újratervezni az életüket.

Carter Hudson és Taylor Schilling a Kedves Edward c. sorozatban

A regényhez képest (a címszereplőt leszámítva) szinte minden karaktert újraírtak a sorozat készítői, de ez semmit nem von le a sikerkönyv eredetiségéből. Az időben és térben való oda-vissza ugráló történetmesélés eleinte kicsit nehezen követhető, de később szépen helyükre kerülnek a szemünk előtt formálódó kirakós egyes darabjai. A hangsúly mindvégig Edwardon marad, akit a gyermekvállalással hosszú ideje sikertelenül próbálkozó nagynénje és nagybátyja fogad be, de a később összekapcsolódó mellékszálakon is nagyon érdekes és elgondolkodtató történetekkel ismerkedhetünk meg.

Khloe Bruno és Anna Uzele a Kedves Edward c. sorozatban

Mielőtt valaki azt gondolná, hogy ez egy nyomasztó, gyászfeldolgozásról szóló, sötét dráma, fontos kiemelni, hogy a központi tragikus esemény itt csak a kiindulási pont, és a trauma feldolgozása közben sokféle egyéb kérdés kerül felszínre. A családi hagyományokban gyökerező társadalmi szerepvállalás és a magánélet közötti feloldhatatlannak tűnő ellentét éppúgy téma lesz, mint az elhallgatott titkok napvilágra kerülése, vagy a kellőképpen fel nem dolgozott házastársi konfliktusok. Lesz olyan szereplő, aki válaszút elé kerül: visszatérjen-e a hazájába a felívelő saját vállalkozásához, barátaihoz és rokonaihoz, vagy maradjon az elvesztett testvére országában, ahol egy új élet várja az árván maradt unokahúgával és eddigi élete legintenzívebb romantikus kapcsolatával. Olyan is akad, akinek nem csupán a gyász, de a saját lelkiismeret-furdalása is óriási kihívás lesz, mert az elveszített rokonával már soha nem fogja tudni tisztázni a hosszú évek óta fennálló konfliktusát.

Colin O’Brien és Jenna Qureshi a Kedves Edward c. sorozatban

Amellett tehát, hogy mindenkinek meg kell küzdenie a maga módján és eszközeivel a saját veszteségével, egyszersmind azokat a dolgokat is helyükre kell tenniük magukban és egymással, amelyek a tragikus esemény nélkül sokkal később, vagy talán soha nem kerültek volna felszínre. Egyikük sincs egyedül: lépten-nyomon, időnként teljesen valószerűtlen módon is összekapcsolódnak, majd szétválnak az egymásnak korábban teljesen ismeretlen emberek sorsai, miközben elindulnak a saját fejlődésük útján.

Colin O’Brien és Carter Hudson a Kedves Edward c. sorozatban

Apropó fejlődés: a könyvet nem olvastam, így nem tudom, hogy az eredeti szerzői szándék, vagy az adaptáció következménye, mindenesetre nálam emelte a történetmesélés színvonalát és valósághűségét, hogy szakítottak a szokásos, lineáris fejlődési ívvel. Ahogyan a valóságban, úgy itt is láthatunk hullámhegyeket és völgyeket, és nem egy utópisztikusan felfelé ívelő, majd katartikus happy end-ben kicsúcsosodó mesét kapunk, hanem egy sokkal realisztikusabb, göröngyös utat, aminek a végén nem tökéletes megoldások, hanem lehetséges kiutak vannak. Persze mindezt nem nyomasztó, hanem inkább elgondolkodtató, és sok helyen megrendítő módon tálalják, végig kerülve a hatásvadász kliséket.

Eva Ariel Binder és Colin O’Brien a Kedves Edward c. sorozatban

Külön ki kell emelni a főszerepet alakító Colin O’Brien színészi teljesítményét, aki fiatal korát lazán meghazudtoló módon minimum Emmy-díjas játékkal kápráztat el minket. Képzeljünk el egy nagyon érzékeny, a külvilággal nehezen kapcsolódó srácot, akinek gyakorlatilag egyedüli támasza és példaképe a saját bátyja, akit most a szüleivel együtt egyik pillanatról a másikra elveszített. Semmilyen kapaszkodó nem maradt az életében, senkihez nem tud csatlakozni, mert a bátyjával a saját lényének egy jelentős része veszett el belőle. Ezt a végtelen elveszettséget, semmiben lebegést, a korábbi életének részleteibe való kétségbeesett kapaszkodást a fiatal színész olyan megdöbbentő hitelességgel és pontossággal adja vissza, amit nagyon ritkán látni képernyőn. Persze segítenek ebben a kiválóan megírt forgatókönyv, a szomszéd lánnyal (Eva Ariel Binder) való kapcsolódásának életszerű, sablonmegoldásokat kerülő bemutatása és a természetes, mégis nagyon erős dialógusok.

Colin O’Brien a Kedves Edward c. sorozatban

A másik kiemelkedő pontja a sorozatnak a Lacey-t alakító Taylor Schilling, akinek szintén egy rendkívül komplex személyiséget és mély belső vívódást kell életszerűen visszaadnia, és aki ezt lenyűgöző módon hozza is. Lacey és Edward kapcsolata finoman szólva is bonyolult, mert sokszor leginkább távol vannak egymástól (lelki és fizikai értelemben is), és a lassú közeledésük sem a szokásos, jól kiszámítható íven megy végig, pedig a gyermektelen nő ölébe derült égből villámcsapásként hulló “pótgyerek” szituációja szinte üvölt a sablonos megoldásokért. De mint a sorozat sok másik pontján, itt is elkerülték a kliséket, és egy keserédes, de nagyon is hihető, valóságszagú levezetést láthatunk.

Colin O’Brien és Carter Hudson a Kedves Edward c. sorozatban

A sorozat dinamikája egyáltalán nem egyenletes, de senkit ne tévesszen meg, hogy a közepe táján leülni, kiüresedni, elveszni látszik a történet. Érdemes kitartani a végéig, mert minden szépen a helyére fog kerülni. Lehet, hogy egy feszesebb ritmussal jobban a képernyő elé szegezné a nézőt, de azzal talán a valósághűségéből is veszítene egy kicsit. A változó ritmusa ellenére unalmassá természetesen egyetlen epizódban sem válik, márcsak az említett, kiemelkedő színészi alakítások miatt sem. A fényképezése az Apple TV Plus saját produkcióinál megszokottól eltérően ezúttal nem emelkedik ki a tömegből, de ezt bőven ellensúlyozza a forgatókönyv és a színészi munka. Szóval szerintem érdemes belecsapni és végig kitartani mellette, mert a nem túl eredeti alaphelyzet ellenére érdekes és elgondolkodtató irányokat és megoldásokat mutat be, Emmy-gyanúsan erős színészi alakításokkal.


További információk a sorozatról a Mafab.hu adatlapján ITT olvashatók.

Kövesd a Filmtro blogot a közösségi médiában is:
Facebook
Instagram
mastodon

Kedves Edward (Dear Edward)
amerikai drámasorozat, 10X50 perc, 2023
PG: 16

rendező: David Boyd, Allison Liddi-Brown, Jaffar Mahmood, Clement Virgo, Nisha Ganatra, Fisher Stevens
forgatókönyv: Ann Napolitano regénye alapján Jason Katims, Megan Chan Meinero, Rajiv Joseph, Romi Barta, Halley Feiffer, Louisa Hill, Michelle Lirtzmann, LaDarian Smith
zene: Jonathan Sanford
operatőr: Tim Bellen, David Boyd
vágó: Angela M. Catanzaro, Tad Dennis, Peter Forslund, Geoffrey Richman

főszereplők:
Colin O’Brien
Taylor Schilling
Carter Hudson
Maxwell Jenkins
Eva Ariel Binder
Anna Uzele
Idris Debrand
Amy Forsyth
Connie Britton
Brittany S. Hall
Khloe Bruno
Audrey Corsa
Dario Ladani Sanchez
Jenna Qureshi
Ivan Shaw
Douglas M. Griffin
Jasmin Walker
Brian d’Arcy James
Joshua Echebiri