Modern western road movie Paulette Jiles regénye alapján, Paul Greengrass rendezésében, Tom Hanks és Helena Zengel főszereplésével. Egy film, ami nem lep meg, mégis szórakoztató, izgalmas, és megindító, hiszen témája a bátorság, a becsület, és a szeretet határokat nem ismerő ereje. Talán nem véletlenül időzítették karácsonyra. Egy minden tekintetben megbízható film, ami valószínűleg nem lesz filmtörténeti mérföldkő, de ez semmit nem von le az értékéből. KÖZEPESEN SPOILERES élménybeszámoló.
Sokszor választok magamnak filmet úgy, hogy valójában nem is a történet, vagy a film témája, hanem a főszerepe(ke)t alakító színész(ek) iránti érdeklődésem, vagy elfogultságom vezérel. A kapitány küldetése sem volt kivétel ez alól. És itt most kivételesen nem Tom Hanks volt a motiváció – bár kétségtelen, hogy jó ideje ő is garanciát jelent a színvonalas filmes élményre -, hanem a fiatal, német gyerekszínész, Helena Zengel.
Helena a Kontroll nélkül (Systemsprenger) c. 2019-es német filmdrámával robbant be a köztudatba, és akkor győzött meg engem is arról, hogy bármiben is szerepeltetik, azt meg kell néznem. Bennie sérült, traumatizált karakterétől nem is áll nagyon messze A kapitány küldetésében játszott Johanna szerepe:
Az amerikai polgárháború veteránja, Jefferson Kyle Kidd kapitány (Tom Hanks) városról városra járva olvassa fel a világ híreit néhány centért az információkra, újdonságokra kíváncsi embereknek, amikor egy texasi településen véletlenül belebotlik egy 10 éves, menekülő kislányba (Helena Zengel), akiről kiderül, hogy a kajova indiánok rabolták el egy németek lakta településről hat évvel korábban, miután lemészárolták a családját, és a lányt a sajátjukként nevelték föl. Amikor Johanna indián „családját” amerikaiak irtják ki, és így már gyakorlatilag kettős árvaként próbál menedéket keresni, akkor talál rá a kapitány, aki a lány akarata ellenére elhatározza, hogy elviszi őt az eredeti családja megmaradt tagjaihoz.
Ahogyan az egy road movie-ban lenni szokott, az utazás kalandos, veszélyekkel teli, és lehetőséget ad arra, hogy a két ismeretlen ember között a kezdeti ellentétek ellenére a hosszú út során bizalom, szeretet, és elválaszthatatlan szövetség alakuljon ki. Ismerkedésüket nem könnyíti meg, hogy nem is beszélik egymás nyelvét, ugyanakkor ami eleinte kommunikációs akadályként áll közéjük, azt a kölcsönös kíváncsiság hamar lerombolja, és így egymás kultúrájába is betekintést kaphatnak.
Egy olyan modern westernben, ami az amerikai polgárháború után nem sokkal játszódik, elkerülhetetlen, hogy szerepet kapjanak az etnikai ellentétek, de ezt nagyon finoman, és nem didaktikusan jelenítik meg, így nem kerül a történet középpontjába, hanem megmarad történelmi háttérnek, még ha kapunk is néhány olyan motívumot, aminek nem titkolt szándéka az elgondolkodtatás.
A film szinte végig kiszámítható (a befejezést már szinte az elején borítékoltam), de a történetvezetés nagyon jól eltalált ritmusa ezt képes volt feledtetni. Ahogyan a lenyűgöző fényképezés, a kiváló zene (James Newton Howard), és nem utolsósorban a színvonalas színészi munka is segít abban, hogy ne legyen unalmas a film. Tom Hanks szokásos módon magabiztosan hozta a tőle elvárhatót, ebben nem volt semmi meglepő. Helena Zengel pedig itt is a korát rendesen meghazudtoló profizmussal és hitelességgel alakította a súlyos traumákkal terhelt, emiatt a külvilággal szemben nagyon bizalmatlan, szeretetéhes gyerek karakterét.
A kapitány küldetése azon kevés filmek közé tartozik, amelyeknek gondolkodás nélkül megbocsájtható, hogy nem tartalmaz váratlan csavarokat, hogy kiszámítható a befejezés, hogy idealizáltan sínre kerülnek benne a kisiklott sorsok, mert egyrészt néha szükségünk van megindító és egyben megnyugtató történetekre is, másrészt pedig a hiteles, és ízléses színészi munka még így is elvarázsol.
A kapitány küldetése (News of the World)
amerikai western / dráma, 118 perc, 2020
PG: 12
rendező: Paul Greengrass
forgatókönyv: Paul Greengrass, Luke Davies
zene: James Newton Howard
operatőr: Dariusz Wolski
vágó: William Goldenberg
főszereplők:
Tom Hanks
Helena Zengel