Az HBO Max első dán sorozata egy családi tragédiától megtört gazdag tinédzserről, aki megszállottjává válik a repülőgép-szerencsétlenségeknek, és minden erejével próbálja eltaszítani magától az életet, de nem számol azzal, hogy az életnek más tervei vannak vele. Különös hangulatú, művészi igényességgel kivitelezett, keserédes drámasorozat, ami egyszerre szórakoztató és elgondolkodtató. ENYHÉN SPOILERES élménybeszámoló.
Vannak sorozatok, amelyek méltatlanul húzódnak meg a háttérben, amelyekről sokkal többet kellene beszélni. Amikor kíváncsi voltam Kaspar Munk minisorozatának kritikai fogadtatására, döbbenettel tapasztaltam, hogy a nemzetközi sajtóban is vadászni kell a recenziókat, a magyar filmes újságírás meg konkrétan megfeledkezett róla. Kétségtelenül különös, nem tömegigényeket kielégítő szériáról van szó, de a témaválasztás komolysága ellenére pont annyira elgondolkodtató, mint amennyire szórakoztató is egyben.
A történet középpontjában a sorozatot végignarráló, 18 éves Julie (Marie Reuther) áll, aki egy dúsgazdag családban élő, sikeres divatinfluenszer. Hatalmas online követői tábora van, de valódi barátokból sincs hiánya, ráadásul egy szerető családban él, és semmiben nem szenved hiányt. Ezt az időszakot hívja ő úgy, hogy “előtte”. A boldog skandináv lánynak egy pillanat alatt törik ketté az élete, amikor épp a barátaival való bulizás közben kap egy üzenetet az apjától. Szülei ugyanis épp egy afrikai utazáson vesznek részt az egyetemen frissen végzett bátyjával, és egy helyi repülőn utaznak egy különleges túrára, amikor a repülő lezuhan. Zuhanás közben az édesapjának még épp egy üzenetnyi ideje marad, így elköszön a lányától, és arra kéri, hogy tegye azt, amit csak szeretne. És ekkor kezdődik az az idő, amit Julie csak úgy hív, hogy “utána”.
A lány egyedül marad a hatalmas, tengerparti családi házban, a medencét építő lengyel vendégmunkás Krzysztov (Aleksandr Kuznetsov) társaságában. A gyász földhöz vágja: sem a barátai, sem a segítségére kirendelt pszichológus nem képes kizökkenteni a mély depresszióból. Épp csak átlépte a felnőttkor küszöbét, máris értelmét vesztettnek látja az egész előtte álló életet, ezért elhatározza, hogy öngyilkos lesz. Ha léteznek az önpusztításnak hagyományosnak nevezhető módszerei, azok mind távol állnak Juliétől. Elhatározása ugyanis azon a nyugtalanító tényen alapul, hogy elképzelni sem tudja, milyen lehet egy repülőgép-katasztrófát áldozatként elszenvedni, ezért mindenáron így szeretne véget vetni céltalannak vélt életének.
A sorozat tragédiába oltott bizarr humorát az a különös utazás adja, amiben Julie minden lehetséges szálat megmozgatva, anyagi áldozatokat sem kímélve próbál egy előre nem látható baleset áldozatává válni. Repülőről repülőre ülve, veszélyes helyekre utazva próbálja kihívni a sorsot önmaga ellen. Hosszú utazásait egy retrospektív visszaemlékezésen keresztül nézhetjük végig, ugyanis a sorozat az utazás utolsó állomásáról indít, amikor is főhősünk egy kisrepülőt vezetve próbál meg egy sivatagban lezuhanni, de a kísérletet egészen jó állapotban túléli. A sorozat egyes epizódjai végigkövetik azt az utat, ahogy Julie Koppenhágától a világ számos országán át végül a sivatagban köt ki, és párhuzamos vágással hol a kisrepülő roncsai mellől, a telefonjára rögzített videónaplóból, hol pedig az utazásai egyes állomásain láthatjuk őt.
A különös, sokszor kifejezetten vicces, máskor szívbemarkolóan fájdalmas túrán Julie folyamatosan próbálja az életet és a boldogságot távol tartani magától, ám ezt mind kevesebb sikerrel tudja abszolválni. Van, hogy egyszerűen csak másodpercekkel marad le egy-egy eseményről, amiben akár meg is halhatna, de olyan is akad, hogy akaratlanul is másokat motivál a továbblépésre, vagy egyenesen életet ment. Közben végig titkolja a saját identitását, ezzel is távolságot tartva a fájdalmas valóságtól, és a halálra készülő lány egy kitalált személyiségben él meg kifejezetten boldog pillanatokat. Ebből a tudathasadásos állapotból viszont egyre gyakrabban rántja ki őt egy-egy olyan esemény, ami a családjára vagy a saját lehetséges, boldogabb jövőjére emlékezteti. Eleinte vadul és határozottan sikerül kimenekülnie ezekből az eszmélésekből, és azonnal máshol folytatnia a végzet keresését. Ám egy ponton olyan üzenetet kap az élettől, ami válaszút elé állítja, és arra a döntésre sarkallja, hogy a saját kezébe vegye a kaszás munkáját – így köt ki a sorozat nyitó epizódjában látható sivatagban.
A véletlen, a sors, a végzet, nevezzük bárhogy is, juttatta Juliét egy intenzív, érzelmekben és furcsa helyzetekben bővelkedő utazás végén a kietlen sivatagba. Ugyanez az erő vajon képes-e a lányt a halál torkából kiráncigálva visszajuttatni az életbe? Vajon képes lesz-e átértékelni az élet jelentőségét azok után, hogy a halál látványosan, és sokszor szinte humorosan megtagadta tőle, hogy magával ragadja? És ha végül át is értékeli, segítségére siet-e a sors, végzet, véletlen, hogy újrakezdhesse azt, aminek az eltaszításáért annyi követ megmozgatott? Kiderül a sorozat végén, de annyit elárulhatok, hogy így vagy úgy, de felemelő és megindító lezárást kap ez a különös utazás.
Amellett, hogy egy nagyon kényes témát dolgoz fel soha nem látott, egyedi látásmóddal, a Kamikaze a filmes eszközök művészi alkalmazásának szempontjából is kiemelkedik a tömegből. Gyönyörű szuperközeli felvételek, festőien szép enteriőrök, elképesztően jó zenék, feszes, de az elmerengésre és az érzelmek átélésére is időt hagyó vágás jellemzik a harminc perces epizódokat. A Juliét alakító Marie Reuther magas színvonalú játéka pedig fiatal kora ellenére olyan, mintha harminc évnyi filmes tapasztalat lenne a háta mögött. (Hol rejtegették ezt a lányt eddig…?)
A Kamikaze valószínűleg nem mindenkinek fog bejönni, valószínűleg sokakat már az alapszituáció nyomasztó jellege elriaszthat. Viszont aki szeretne egy nagyon különleges hangulatú, egyszerre pörgős, de elgondolkodtató, humoros, de megindító, összességében pedig szórakoztató minisorozatot látni, annak ezt nem szabad kihagynia. Ritkán kerül ugyanis képernyőre művészi igényességgel kivitelezett, komoly témát feldolgozó, mégsem lehangoló, sőt: nagyon is szórakoztató sorozat.
Ha Te is úgy érzed, segítségre lenne szükséged, tárcsázd a krízishelyzetben lévők részére rendszeresített, ingyenesen hívható 116-123 telefonszámot, akár mobiltelefonról is, vagy keresd fel az ongyilkossagmegelozes.hu-t. Ha úgy gondolod, nincs remény, ha más úgysem értene meg, mindig lesz egy ember, akivel tudsz erről beszélni!
További információk a filmről a Mafab.hu adatlapján ITT olvashatók.
Kamikaze
dán drámasorozat, 8X30 perc, 2021
PG: 16
rendező: Kaspar Munk
forgatókönyv: Erlend Loe regénye alapján Johanne Algren és Annette K. Olesen
zene: Flemming Nordkrog
operatőr: Adam Wallensten
vágó: Rasmus Gitz-Johansen, Linda Man
főszereplők:
Marie Reuther
Aleksandr Kuznetsov
Mads Reuther
Johan Rhebor
Charlotte Munck
J Sebastian Lee
Carla Philip Røder
Roberto García Suárez
Iris Cayatte